Slæbefly

I 2013 fik vi vores nye Eurofox slæbefly leveret direkte fra fabrikken. Eurofoxen, i daglig tale kaldet "Foxen", er klubbens arbejdshest, der bruges til at trække svæveflyene op i luften.

Dette nye slæbefly er mere miljøvenligt end traditionelle motorfly. Det bruger blyfri benzin og kun 14-16 liter i timen. Flyet tilhører klassen Ultralet. Det er forsynet med et indbygget spil, der ruller slæbetovet ind, så snart svæveflyet er udløst fra tovet. Derpå returnerer Foxen til flyvepladsen og er klar til at slæbe det næste svævefly i luften.

På grund af banelængden kan vi kun benytte flyslæb som startmetode i Viborg. Til gengæld kan vi blive sat af netop der, hvor termikken står.

OK / LS1-f

OK er et privatejet fly, som kom til klubben i 2024. Det er et Klubklasse fly der bruges til konkurrencer, primært i den danske junior række. Spændeviden er 15 meter, med en vægt på 245 kg og med plads til 90 litter vand. Dette fly er forgængeren til LS4, som klubben er i besiddelse af. Dette gør disse minder meget om hinanden, men her ser vi LS1-f med sin mindre krop og et glidetal på 38